Som AMPA adherida a la campanya #VOLEMACOLLIR

ACTIVITAT

'Com li explico'

Resum de la jornada sobre sexualitat celebrada el 4 d'abril

2019-04-04

Ponent: Lupe Garcia Rodríguez, Sexòloga i educadora social, Responsable de Formació de  Sexducación.com   

Què fer, dir o com actuar davant les preguntes i les inquietuds dels infants al voltant de la sexualitat és un dels grans dubtes que ens sorgeixen al llarg de la nostra tasca d’acompanyar els nostres fill i filles al llarg de la vida.

La Lupe Rodríguez ens va aportar una visió planera i pràctica d’abordar aquest tema i, sobretot, respectuosa amb les diferents sensibilitats, creences i opcions de cada família, de cada progenitor/a o tutor/a i també de cada infant.

Per situar-nos, ens va parlar i explicar el significat de les quatre dimensions de la sexualitat: la biològica, la identitat sexual, l’orientació sexual i l’expressió.

A partir d’aquí va proposar maneres d’enfocar com respondre a preguntes habituals (“com hi he entrat?”, “per on he sortit?”), fent èmfasi en respondre a l’infant abans que a la pregunta, posant en valor els recursos simbòlics o imatges, sempre tenint cura de no caure en estereotips que els puguin condicionar.

Vam aprendre que els infants, fins i tot de 0 a 6 anys, tenen ja molta informació sobre sexualitat (i no només sobre biologia: com et sents, què desitges, l’atracció respecte dels altres) que no entenen, i que cal aprofitar aquesta etapa per donar sentit al que saben.

Esperar als 12 anys per parlar de sexualitat és anar tard, perquè ja saben coses que han après per altres vies, no volen escoltar i això els fa més vulnerables.

És important respondre quan pregunten, o si cal, emplaçar-los a una conversa per tenir una mica de temps per preparar si en el moment no sabem respondre.

És important acompanyar-los, cada família a la seva manera i de la manera en què més còmodes es sentin, per poder parlar amb naturalitat de l’atracció, de la masturbació, de la parella... 

També a defensar-se davant els abusos, ensenyant-los a tenir veu i expressar-la, saber dir “para” i sobretot no obligar mai els infants a fer petons o contacte físic que no desitgin.

Les famílies hem de tenir present...

· Cada família ha de trobar la seva manera de parlar de la sexualitat. Si som pudorosos ho hem de fer respectant el nostre pudor. Cal promoure la conversa, atendre la pregunta i mirar de donar respostes. Però no podem respondre el que no sabem o el que no som i per això, cal llegir, veure vídeos, buscar informació d’entre els molts recursos de qualitat (llibres, còmics, audiovisuals,...) si volem no reproduir una vivència de la pròpia sexualitat culpabilitzadora, oculta....

· Parlar amb naturalitat de sexualitat, però sobretot expressar l’atracció, la pròpia història, explicar com la parella es va crear, viure i expressar-nos com a persones que desitgem, respectem,....

· Els infants i adolescents tenen accés a molta informació que sovint no entenen, tenen accés a pornografia que acaba configurant la manera com es relacionen amb els altres. No ajudar-los a conèixer els seus desitjos, a respectar, a conèixer el seu cos, a gaudir-lo sense culpes és deixar-los exposats al que es trobaran i fer-los més vulnerables a l’abús o les relacions violentes.

· Parlar de sexualitat amb els fills és ajudar-los a gaudir la vida amb un màxim de plaer i un mínim de risc.

 

Documentació de la jornada

- Resum de la xerrada: http://www.escolaelsagrer.cat/documentacio/ampa/2019/escola_mares_pares/2019_resum_xerrada_sexualitat_mail.pdf

- Bibliografia sobre sexualitat per a nens: http://www.escolaelsagrer.cat/documentacio/ampa/2019/escola_mares_pares/Bibliografia_y_mas_PRIMARIA_Curs_2018-19.pdf

- Llibres sobre diversitat: http://www.escolaelsagrer.cat/documentacio/ampa/2019/escola_mares_pares/Libros_diversidad_familias.pdf

- Llibres per treballar el gènere: www.escolaelsagrer.cat/documentacio/ampa/2019/escola_mares_pares/Libros_para_trabajar_el_genero_pdf.zip