Som AMPA adherida a la campanya #VOLEMACOLLIR

Iniciem curs sense normalitat

2019-11-20

Aquest curs, com tants altres, tampoc ha començat amb normalitat.

Bé, si mirem el més proper que tenim, els nostres fills i filles i la nostra família, segurament la majoria sí que l’hem començat amb normalitat; amb els típics nervis, pors i plors i també amb les ganes de veure els amics i amigues que potser no hem vist des de juny.

Si eixamplem una mica més la mirada segurament també podem dir que la nostra estimada escola també ha començat amb normalitat. Res de nou: mestres i alumnes que venen i substitueixen els que han marxat, retrobades, famílies demanant els papers per poder fer les activitats de socis des de ja mateix, la moguda de sempre...

Però si eixamplem encara una mica més la mirada veurem que no, aquest curs al districte de Sant Andreu i a la resta de Barcelona no ha començat amb normalitat. Incertesa, angoixa, frustració i impotència és una mostra dels sentiments que han hagut de patir 254 famílies a tot Barcelona: són les que no han obtingut plaça pública i de proximitat segons la FaPaC; evidentment el Consorci d’Educació de Barcelona nega la xifra i la redueix molt considerablement, només fins a 16 famílies. Possiblement estaria bé saber quantes d’aquestes 254 famílies han preferit matricular en un centre concertat abans que mantenir la incertesa per aconseguir la plaça pública de proximitat desitjada o quantes d’aquestes famílies s’han reubicat en centres dubtosament propers al seu domicili.

La solució? Augments de ràtio i grups addicionals, els anomenats bolets.

A Sant Andreu hi ha hagut 2 bolets d’un total de 4 a Barcelona, concretament a l’escola Ferran i Clua i a l’institut escola El Til·ler. Les informacions del juny és que s'incrementaria la ràtio de 25 a 26 alumnes a set zones d'escolarització dels districtes de Sants-Montjuïc, Gràcia i Sant Andreu, tres dels més afectats per la falta de places a la pública. En total, la ràtio s'incrementarà en 59 grups de 38 escoles públiques.

Si parlem de 1r d’ESO la cosa és encara pitjor, ja que la manca de places està prevista des de fa anys i de 4 bolets a Barcelona, 3 són a Sant Andreu, als instituts Príncep de Viana, Doctor Puigvert i Martí Pous. Al juny també es van preveure increments de ràtio de 30 a 31 alumnes a 11 zones d'escolarització dels districtes de Sants-Montjuïc, Eixample, Ciutat Vella, Sarrià, Horta-Guinardó i Sant Andreu (en alguns casos finalment han sigut 32 alumnes, fins i tot amb un bolet, com ha sigut el cas de l’institut Martí Pous). En total, la ràtio preveia incrementar la ràtio en 65 grups de 22 escoles públiques i 40 grups de 14 concertades.

A nivell de Barcelona s’ha format la Plataforma ProEducació Pública i de Proximitat (twitter: @som_ppepp) i el 1r dia van haver-hi concentracions per denunciar la mala planificació a les portes de la majoria d’escoles i instituts del districte convocades per la Coordinadora d’Ampa de Sant Andreu (twitter: @coorsantandreu).

Per tant, si la nostra mirada l’eixamplem molt, recordem els mesos previs a les preinscripcions de les nostres criatures i empatitzem amb aquestes famílies no podem dir de cap manera que el curs ha començat amb normalitat i que cal #PlanificacióPúblicaJa!